*

jhuopainen Pimeää pelottelua ja populismia jo vuodesta 2011.

JP Morgan: Parempi lähteä ekana

Espanjan tilanne siirtyi perjantaina huonosta kamalaan, niskalenkkiyrityksestä huolimatta. Hallitus peräänkuulutti oppositiolta vaihtoehtoja ja selkeää kantaa ajaessaan läpi Espanjan tukipaketin hyväksymistä - kohteliaasti sanottuna harhaanjohtavilla tiedoilla.

Investointipankki JP Morganin analyytikot arvioivat Suomen euroalueesta eroamisen vaikutuksia, eivätkä nähneet isoja ongelmia, muuten kuin poliittisesti - ne, joille Suomen varat kelpaavat, eivät tietenkään tykkäisi tällaisesta ratkaisusta. Lisäksi mahdollinen 'Fixit' eli Suomen lähtö murtaisi tabut, että euroalue on ikuinen sekä euroon kuuluminen on ihanaa - ainoastaan luuserit eivät siihen kuulu.

JP Morgan toteaa, että huonoin tilanne Suomen kannalta olisi, että lähtijöinä olisi joukko ns. kriisimaita, jotka jättäisivät laskunsa maksamatta. Sen takia lähteminen nyt pienentäisi myöhemmin syntyviä tappioita tuntuvasti.

Financial Times-lehden alphaville-blogin tiivistelmä raportista löytyy täältä.

Alkuperäinen raportti löytyi pikaisen googlettamisen jälkeen täältä, pdf-muodossa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

32Suosittele

32 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

kati sinenmaa

Hyvä. Lisää tällaista, koska poliitikot niin lamaantuneita, että heitä pitää pikku hiljaa totuttelemaan ajatteluun. Jos poliitikko nyt alkaisi ajattelemaan täydellä höyryllä, hän räjähtäisi kovemmin kuin jytky, koska poliitikoilta puuttuu varaventtiili

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

:) ikävää, mutta totta. Mitä pidempään jossain on roikuttu, sen vaikeampaa on tunnustaa, että väärässä oltiin, huono homma oli ja tää oli nyt sitten tässä. Eihän semmoista ole aiemminkaan nähty. Vai miten meni vahvan markan linja 90-luvun alussa? Koiviston vaatimuksesta koko lauma hassasi valuuttavarannon, vain ettei tarvitsisi tunnustaa olleensa väärässä.

Saanen suositella usarissa Sami Miettisen uusinta kirjoitusta, en huomannut, että hän oli jo ehtinyt tästä raportista mainita aiemmin:
http://samimiettinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1119...

Lisää lukemista löytyypi englanninkielellä omasta blogistani:

Credit Guest: Hooke's Law
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/23rd-jul-cre...
EU Open: Mayhem
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/23rd-jul-eu-...
Weekender: Views & Off-Topics
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/22nd-jul-wee...
Weekender: Trading & Markets (trading, economics, regulation...)
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/22nd-jul-wee...
Weekender: Euro Crisis (that never ends, until it’s over)
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/22nd-jul-wee...
Weekender: Weekly Support (weekly reviews and previews)
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/21st-jul-wee...
Weekender: Best of The Week (from past week’s posts)
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/20th-jul-wee...

Käyttäjän TonyKunnari kuva
Tony Kunnari

Saman voi kuvainnollisesti todistaa sillä, että yksilö A uskoo maapallon olevan litteä. Yksilö B taas uskoo maapallon olevan pyöreä. Mitä pidempään ja syvemmin yksilö uskoo pelkästään argumenttiin, sitä vaikeampaa on todistaa kaavan tulos totena näkökulmasta riippumatta. Toisaalta voidaan tutkia, että onko maapallon litteys tai pyöreys merkityksellistä, jos uskoo jompaan kumpaan, kunhan siitä ei koidu haittaa toisille, jotka mahdollisesti uskovat toisin.

Tärkeintä on nähdä kaava ja lukea sitä joko alusta loppuun tai lopusta alkuun, jolloin tulos kertoo miksi näin on.

Käyttäjän TonyKunnari kuva
Tony Kunnari

Riippuu näkökulmasta.

Niin kauan, kun litteyden ja/tai pyöreyden komponenteilla ei ole osaa kaavassa, tuloksen näkökulmalla ei ole väliä, koska näkökulmalla ei ole vaikutusta tulokseen.

Kun litteys ja/tai pyöreys ovat osa kaavaa, tämän tulos muuttuu verrattuna edellä mainittuun kaavaan. Kun komponenttien vaikutus ilmenee kaavassa, tulos on tosi riippumatta näkökulmasta.

Näkökulmalla siis ei ole väliä.

Ainoastaan tuloksella on väliä.

Käyttäjän Hermits kuva
Tomi Virtovuo

Olen lukenut paljon juttuja MoreLivers Daily. Kiitoksia vain paljon. Italiassa taitaa olla pahojakin ongelmia koska kaupankäynti Milanon pörssissä on keskeytetty, kten aiemmin on epäilty italiaisten epärehellisyydestä. ITALY, 37.5% OF THE COMPANIES 'TRADED' ON FTSEMIB ARE SUSPENDED RIGHT NOW

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Kiitos tästä havainnosta ja vielä erityisesti tuosta linkistä itse alkuperäiseen raporttiin (mistä lie verkkoon tullut?). Teemme aiheesta juttua.

Itse sisällöstä sanoisin, että pankkiirit toivat julki myös sen, että spekuloidun euroeron poliittista hintaa Suomelle ei voida laskea. Entä tartunta koko euroalueelle, jonka lainoittajamaa Suomi voisi teollaan aiheuttaa? Laajan kansainvälisen laman riski olisi siten melkoinen ja niiden mahdollisten menetysten rinnalla ehkä jopa takausmiljardit kalpenevat.

Mutta, mutta, kukaan ei voi mitään varmaa noista spekuloidun eron seurauksista sanoa. Ei tosin siitäkään, että jatketaan nykylinjalla.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Huusko: vinkkinä, että FT alphaville-blogin Long Room-palstalle voi kuka vaan rekisteröityä, ja siellä vilisee näitä artikkeleissa mainittua pankkien kyhäämiä raportteja, ihan luvalla postattuja. Sinne ei tosin pääse ilman rekisteröitymistä (ilmainen), mutta hyvä, että joku oli tuon verkkoon laittanut erikseen, että muutkin näkevät.

(tiukka silmiin katsominen ilmeen värähtämättä)

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Allekirjoittanut komppaa Huopaista, suosittelen lämpimästi tuota Long Roomia.

Olli Pusa

Huusko: "pankkiirit toivat julki myös sen, että spekuloidun euroeron poliittista hintaa Suomelle ei voida laskea. Entä tartunta koko euroalueelle, jonka lainoittajamaa Suomi voisi teollaan aiheuttaa? Laajan kansainvälisen laman riski olisi siten melkoinen ja niiden mahdollisten menetysten rinnalla ehkä jopa takausmiljardit kalpenevat. "

Mitä sillä "poliittisella hinnalla" tai sen säilyttämisellä tehdään, jos sitä ei pistetä peliin silloin kun on pelissä suurimmat Suomen taloudelliset intressit? Käsisikö niin kurjasti, että suomalaisilta poliitikoilta jäisi saamatta jokin makea EU-virka?

Tartunta euroalueelle ja kansainvälinen lama Suomen euroerosta? Jos tuosta lama tulisi, se olisi tullut muutenkin. Suomi on mitätön rippunen eurossa ja maailmantaloudessa vieläkin pienempi.

Tuollainen pelottelutaktiikka omaksuttiin Lehman Brothersin konkurssista. On naurettava valhe, että Lehman Brothersin konkurssi olisi aiheuttanut 2008 laman. Lehman Brothers oli laman seuraus, ei syy. Olen kertonut taustasta blogissani, enkä tässä sitä toista. Johtopäätökseni tilanteesta oli myös sama: ero ensimmäisenä on paras keino välttää tappiot.

Katainen ja Urpilainen käyttivät tuota Lehman pelottelutaktiikkaa eduskunnassa. Osoittaa joko sen, että he ovat totaalisesti pihalla asioista tai kertovat tahallaan satuja. Kumpi olisi pahempi?

Käyttäjän TonyKunnari kuva
Tony Kunnari

Katainen ja Urpilainen osoittavat teoillaan vain sen, kuinka epävarmoja he ovat omasta tulevaisuudestaan ja epävarmuus luo aina pelkoa. Pelko synnyttää turvallisuuden puutetta tai turvallisuuden saavuttamisen halua. Oli näkökulma mikä tahansa, kaavan tulos on tosi.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

Jotkut voivat pelätä kuolemaa niin kauheasti, että tekevät itsemurhan.

Jukka Mäkinen

Polittinen hinta voi olla kova, viileitä hymyjä, julmia mulkaisuja ja kenties jopa tietäväisiä nyökytelyjä. Jyrki rassu, kauheaa.
Onneksi politiikassa kukaan ei enää muista 6 kuukauden kuluttua.

Jaakko-Matti Kaakinen

Ja meneehän siinä varmasti puihin EU-tason virkanimitykset.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

alphavillen artikkelit päättyvät usein lauseeseen "full research note in the usual place".

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Vastaan sanomattomia käppyröitä EU:n sisäisestä tilasta.

Opettaja tapasi poikaporukan itse teossa koulupihan ulkopuolella metsän reunassa. Kaikki sanoivat: "Halmesmäki yllytti!"

Yritetäänkö Suomi EU:n pikkuruuveilla hivuttaa Halmesmäen positioon, jolloin muut pääsevät sanomaan, että "Halmesmäki yllytti"? Nimittäin ottamaan etäisyyttä eurosta ja syyllistymään €-alueen hajottamiseen? Mitä nämä hienovaraiset keinot voisivat olla? Vai tapahtuisiko se sittenkin yhtaikaa?: "Yks, kaks kolme, istu isän..."
Ehkä meillä pelätään, mitä ne meistä ajattelisivat?

Myös Eurosstat-sivuilta löytyy jotain valaisua vieraantumisille:
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PUBLIC/...

Olli Pusa

Eurosta pääsee eroon vähillä vaurioilla vain jos lähtee ensimmäisenä ja talous on kohtalaisessa kunnossa. Silloin on riittävän vahva. Euroympäristössä uutta valuttaa todennäköisesti tervehditään uutena turvasatamana. Kun eurojärjestelmä vielä kolisuttellee jotenkin, ehtii tekemään pesäeron tolkullisissa oloissa.

Jos ensimmäisenä lähtee kriisimaa, se käy läpi kerralla ankaran kuurin, jonka jälkeen sillä on mahdollisuus päästä jaloilleen. Kriisimaalle hinta on kova ja ne eivät ole todennäköisiä lähtijöitä.

Jos vahva maa lähtee myöhemmin, on éuroalue ehtinyt jo hajota siksi paljon, että monissa asioissa ei ole enää mahdollisuutta hallittuun lähtöön.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Myös Roger Bootle hahmotteli Pohjoisen lohkon irtiottoa - ehkä porukkana:
http://www.telegraph.co.uk/finance/comment/rogerbo...

"From a purely economic standpoint, the optimal reconfiguration of the eurozone would probably be the retention of a core northern eurozone centred on Germany, in which it seems clear that Austria, the Netherlands, and Luxembourg could remain. Finland and Belgium could also fit in tolerably well."

Herran nuhteessa elämisen ja eurologiikan mukaan, nämä ovat kai sitten Suomen kavereita? Suuttuisivatko ne, jos yksi lipeäsi, vai tulisiko siitä joukon "sankari", joka helpottaisi muiden ratkaisuja?

Harri Räsänen

Kreikan lähtö eurosta alkaa olla todella lähellä.
Merkel ja Schäuble ovat kyllästyneet Kreikan saamattomuuteen talouden uudistamisessa. IMF on myös ilmoittanut, ettei se halua enää rahoittaa Kreikkaa.
Mikäli tämä ei ole uhkailua ja peliä, niin Kreikalta loppuvat rahat syksyllä ja lähtö eurosta on edessä.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/euro-kri...

Suomi pysyy eurossa eikä lähde siitä ensimmäisenä.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Harri: tarkkoja jos ollaan IMF ei halua osallistua uusiin rahoituskuvioihin - jo olemassaolevista rahoitussuunnitelmista poikkeamisesta ei puhuttu mitään. Lisäksi tämä on juoru eikä virallinen kanta. Lisäksi troikan porukat aloittivat Ateenassa tänään neuvottelut Kreikan hallituksen kanssa uudistus/säästötoimista, joten koko juoru saattaa olla vain pedagoginen kuvio l. uhkaus. Jo

Olli Pusa

Juhani. Kuinka kauan uskot kestävän, ennen kuin euron akuutti kriisi tulee päälle? Itse olen kuvitellut, että siihen voi mennä vielä kohtalaisen paljonkin aikaa. Konkurssia viivytetään eurobondeilla ja EKP:n "setelirahoituksella" (sehän ei ole oikeasti setelirahoitusta vaan rahan lahjoittamista kriisimaille).

Toisaalta on myös tunnusmerkkejä, jotka viittaavat kriisin akuuttiin käynnistymiseen. Toimijat EU:n ylimmissä elimissä ovat viime aikoina anataneet lausuntoja, joita sitten joku toinen peruuttaa. Tällainen on aina ollut varma merkki paniikista johtoportaassa.

Sitten se, että kaikilta tukioperaatioilta alkaa kadota teho. EKP sai 1000 miljardin lotrauksella padottua kriisiä pari kuukautta. Sen jälkeen mikään toimi ei ole oikeasti vaikuttanut tunteja pitempään. Se kertoo, että keinot alkavat käydä vähiin ja kriisi on kaatumassa akuutisti päälle.

Sekin, että Niinistö puhkaisi tabun ja nosti julkiseen keskusteluun setelirahoituksen vaihtoehdon, kertoo että kriisi on eskaloitumassa nopeasti.

Sitten tulkitsen samaan kuuluvaksi Heinäluoman ilmoitukset eduskunnan ja hallinnon turvallisuustason kohottamisesta. Sitä perusteltiin Norjan tapahtumilla, mikä on täysin naurettavaa. Norjan tapatumista on jo vuosi. Paljon ilmeisempää on, että päättäjät pitävät levottomuuksia mahdollisina.

Millaiseksi arvioit todennäköisyyden, että kriisi ei enää kestäkään kauan, vaan että euro hajoaakin varsin pikaisesti, jo tänä kesänä? Silloin Suomella olisi kiire, jos haluaa lähteä ensimmäisenä?

Sirpa Abdallah

Mietin myös mistähän mahtaa johtua Heinäluoman yhtäkkinen tarve lisätä eduskuntaloon ja muihin hallintokiinteistöihin kohdistuva turvallisuustason nosto. Ensin ajattelin tuon johtuvan lisääntyneistä viesteistä kansalaisilta, joiden sävy ei ehkä ole enää mieluisinta luettavaa. Siitä olen samaa mieltä ettei Norjan strategialla ole enää perusteltavissa turvatoimien lisäystä.

Saattaa olla myös mahdollista varautuminen ennakkoon mikäli hallituksella on suunnitelmat jatkaa nykylinjaa, jolloin ennakoidaan kansalaisten suuttumisreaktiot. Mene ja tiedä mikä puhemiehen aatoksissa kulkee.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Mietin tätä ja vastaan myöhemmin. Kriiseissä hyvä periaate on, että aluksi se tuntuu kestävän ikuisesti ja äkkiä se on ohi yhdessä yössä...

Jari Jakonen

Jossain 1944 kriittisen kriisimäisessä tilanteessa armeijakunnan komentaja Paavo Talvela vastasi pikapäätöstä vaatineelle divisioonan komentajalleen, että hän palaa asiaan ja tapahtumaan pikapikaa, mutta vasta tehtyään ensin analyysin tilanteesta tapahtumien analyysiin trimmatun ja kokeneen esikuntansa kanssa.

t. nimim. "Paavo Talvela, Sotilaan elämä, Muistelmat osat 1&2 juuri kuitannut"

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Tässä vielä alkuperäinen, mitä tapailin:
The crisis takes a much longer time coming than you think, and then it happens much faster than you would have thought, and that’s sort of exactly the Mexican story. It took forever and then it took a night. – Rudi Dornbusch

Kyseinen MIT-proffa kirjoitti 1996
Euro Fantasies: Common Currency as Panacea
http://www.foreignaffairs.com/articles/52431/rudig...
(tiivistelmän saa kun pitää osoitinta Summary-kohdan päällä)

Lisäksi:
The euro: It can’t happen. It’s a bad idea. It won’t last.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Nukuin yön yli. Näen kaksi vaihtoehtoa, kuten Henrikin jo ehti vinkata.

1) Saksa taipuu suostumaan EKP:n massiiviseen printtaamiseen, jolloin kriisiä saadaan lykättyä jatkumaan 0.5-1.5 vuotta. Printtaaminen ei muuta ns. euron valuvikaa - ilman tulonsiirtoliittovaltiota voidaan ehkä velkakriisi inflatoimalla hoitaa, mutta ongelma tulee vain takaisin. Lisäksi liittovaltion kovat rahoitustarpeet sopivat yllättävän huonosti inflatoimisesta seuraaviin markkinakorkojen nousuun. Valtiot ja himmelit joutuisivat nääs rullaamaan lainojaan uusiksi korkeammilla markkinakoroilla.

2) Saksa ei taivu, ja rytinä on edessä jo tämän vuoden puolella.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Jos saan minäkin arvata? Syyskuuhun mennessä ollaan täydessä paniikissa, joten Saksan perustuslakituomioistuin hyväksyy pitkin hampain EVM:n. Tilanne helpottaa hetkeksi. Toisaalta paine säilyy, eikä Hollannin vaaleista osaa sanoa vielä. Marraskuussa lienee sitten tämä "akuutti vaihe".

Silloin nimittäin muillakin kuin markkinatoimijoilla on tiedossa se, ettei EVM:n rahat riitä mihinkään. Todennäköisesti kattoa ei nosteta.

Silloin Draghi saa Saksalta luvan pistää CTRL+P pohjaan.

Käyttäjän HaMi kuva
Hannu Rautomäki

Herättääkö Italiakaan Suomen euro-orjallista poliittista eliittiä?
Tuskin.
-----------------------------------------------------------------------

"Italia harkitsee avunpyyntöä euromaille

Seuraava tuen tarvitsija saattaa olla jo euromaiden porstuassa. Uutistoimisto Reutersin mukaan Italia saattaa pyytää muilta yhteisvaluuttaa käyttäviltä mailta apua, jotta valtio saisi massiivisen velkataakkansa hallintaan.

Italian valtiolla on tänään iltapäivällä velkaa 1 946 miljardia euroa eli 32 247 euroa jokaista kansalaistaan kohden. Saapasmaa on maailman kolmanneksi velkaantunein maa Yhdysvaltain ja Japanin jälkeen.Italia on kolmanneksi suurin euroalueen talous. Velkaa sillä on kuitenkin 120 prosenttia bkt:sta, mikä tekee Italiasta Euroopan toiseksi velkaisimman, heti Kreikan perään.

Saapasmaan on löydettävä sekä tänä että ensi vuonna 415 miljardia euroa uutta lainaa rahoittaakseen erääntyviä velkojaan. Summa on huikea, sillä se vastaa noin 25 prosenttia Italian bkt:sta."

Kauppalehti 11.07.

Jukka Mäkinen

Euro kaatuu ja EU hajoaa, kunnes ainoana maana EU'ssa on enää siihen perustuslailla sidottu Suomi. Silloin Jutta ja Jykä pääsevät molemmat komissaareiksi.

Hyvät linkit, kiitos.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

FT:n artikkelissa on kuvaava Otto Castelblancin kommentti : "As you note above, "They ignored the political costs of Finland leaving the euro, bar to say they would be very high...". I don't see how you can approach this matter without taking the political cost into account. We are after all talking about the country which' situation gave rise to the term "finlandization". Pennywise poundfoolish?" Edellä oleva tuntuu täällä Suomessa monelta unohtuneen. Lähde: http://ftalphaville.ft.com/blog/2012/07/20/1091091...

Kuten FT:n uutisoinnissa on siis todettu, JP Morgan ei käsittele Suomen osalta euro -kriisin poliittista puolta. On kuitenkin tärkeää tiedostaa, että euro -kriisi ei ole pelkkää excel -laskentaa siitä, mikä kannattaa ja ei kannta.

Käsittääkseni, kun presidentti Mauno Koivisto aikoinaan 1990 -luvun alussa määrätietoisesti ajoi Suomea EU:hun, niin perimmäisenä taustana siinä oli turvallisuuspolitiikka. Siis se, mihinkä suuntaan Suomi jatkossa tulee olemaan kallellaan. Suomihan on ollut ja tulee aina olemaan riippuvainen ympäröivästä maailmasta. Kysymys onkin siitä mihin suuntaan me sitoudumme. Asiaa voi konkreettisesti tarkastella ottamalla perinteisen ison karttakirjan tai mielluumin karttapallon ja muodostamalla kuva siitä missä Suomi Euroopassa sijaitsee ( tietokoneilla tarkasteltavat netti-kartat ovat liian suppeita kokonaisuuden ymmärtämiseksi). Kun tähän tarkasteluun yhdistää historiaamme, voi helposti ymmärtää sen miksi presidentti Koivisto ajoi meitä määrätietoisesti EU:hun. Euro on sitten ollut jatkumo sille poliittiselle EU -sitoutumiselle, jonka Koivisto laittoi aikoinaan liikkeelle.

En vähättele euro -kriisin vakavuutta, mutta yhtenäiseen Eurooppaan kuuluminen on mielestäni ehdoton edellytys ja takuu suomalaisen yhteiskunnan säilymiseksi länsimaisen kulttuurin piirissä. Euro -kriisi on haaste, joka on selvitettävä eurooppalaisella yhteistoiminnalla. Suomen eurosta irtautuminen ei ratkaise Euroopan euro -kriisiä. Euro -kriisi tulee vaikuttamaanm joka tapauksessa Suomen talouselämään riippumatta siitä kuulummeko jatkossa euroon vai emme.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Markku: ihan totta turiset, mutta ns. poliittisten realiteettien lisäksi on olemassa myös todellisia, kovia realiteetteja. Tietenkin maksumiehen osaan laitetulla on kavereita. Jos meinaa lopettaa maksamisen, näistä kavereista voi tulla vihamiehiä. Entäs sitten? Kova realiteetti on myös Suomen lainansaanti, maksukykyisyys ja varallisuuden säilyttäminen. Pitääkö kaikki antaa ensin pois, että nämä kaverimme eivät suuttuisi meille?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Pyörittelin tätä samaa dilemmaa omalla seinäkommenttina: jos nuo tästä suuttuu, että todetaan reaaliteetit - eli tästä ei tuu lasta, eikä p**kaa ja lopetetaan pelleily niin olemmeko olleet oikeassa kerhossa alunperinkään?

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Maksumiehellä on kavereita. Välillä kyllä tuntuu, että Euroopan suurimmalla maksumiehellä, Saksalla, ei ole enää kavereita ainakaan eteläisessä Euroopassa. Toisaalta, koska Suomi on voinut elää ottamatta huomioon poliittisia realiteetteja ? Eihän Suomen osallistuminen Saksan rinnalla jatkosotaan ollut taloudellisesti ajatellen muuta kuin totaalinen katastrofi. Ja silti siihen oli polittiisten realiteetien vuoksi lähdettävä. Suomella ei silloin(kaan) ollut samallaisia mahdollisuuksia pelata "puolueetonta maata" kun Ruotsilla.

Oli muuten mielenkiintoinen taulukko siinä FT:n uutisissessa koskien Net International Investment Positions. Tuntematta täysin tarkkaan mitä noihin palkkeihin sisältyy, antaa se kuitenkin mielestäni suhtellisen kuvan siitä missä euro -kriisissä mennään ja mikä Suomen ja muiden euro -maiden rooli on siinä.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Unohdat Saksan (ja Ranskan)pankkien mittavat saatavat kriisimaista. On surkeinta mahdollista jykäkatainen-fantasiaa, että tähän asti tapahtuneilla toimilla on pelastettu Kreikkaa, Portugalia tai Irlantia. Ainoa oleellinen tavoite on ollut turvata Saksan ja Ranskan pankkien saatavat noista maista. Koska kriisimaat ovat ns. peppu auki, rahat pitää kerätä mm. Suomelta ja muilta hölmöiltä. Kreikan osaltahan ne on jo suurimmaksi osaksi yhteisvastuullistettu kaikkien euromaiden niskaan (Suomen saamiset Kreikasta 5 miljardia euroa).

Suomeksi sanottuna: vain pölhöpopulistit voivat kuvitella, että Saksa on tässä jossain hyväntekijän roolissa, tai että Suomi toimisi kriisimaiden hyväksi.

Ai niin, mitenkäs sen pysyvän vakausmekanismin senioriteetin kanssa nyt sitten olikaan? Koko eduskuntaa kusetettiin esittelemällä kesäloman kipeille kansanedustajarassukoille senioriteetin etuja, ja sitten kävikin ilmi, että ei pidä paikkaansa. Olli Rehn ei voinut sitten vaivautua korjaamaan Suomen hallituksen toitottamaa virheellistä käsitystä, kuin vasta sen jälkeen, kun äänestystulos oli varma ja Espanjankin paketti oli hyväksytty. Paskiaiset!

Laittakaa valonheitin päälle, täällä tarvitaan SJP:tä!

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Suomettuminenhan on yhä läsnä, nyt se vain suuntautuu Brysseliin (ja puolustuksen osalta Yhdysvaltoihin).

Nöyristelyä, mielistelyä ja hyssyttelyä, ja haaveita vallan palatseihin pääsystä.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Kutsuttakoon sitä sitten suomettumiseksi, siis Suomen poliittista suuntautmista ja riippuvuutta. Toistan nyt vielä kerran, että kysymys on vain siitä, mihin suuntaan me suuntaudumme tai pitäisikö sanoa "suometumme". Itse muistaen 1960- , 70- ja 80 -luvun "suomettumisen" ja sitten 1990 - 2010 "suomettumisen", ole sitä mieltä, että viimeiset 20 vuotta suomettumista ovat olleet näistä vuosikymmenistä parasta aikaa Suomelle, niin taloudellisesti kuin demokratian ja itsenäisen toimintavapauden kannalta.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Kyllä, mutta samaan tapaan kuin Neuvostoliiton romahtaessa, realiteetteja ei otettu aluksi huomioon ollenkaan.

Helppo raha oli niin mukavaa, ja toivottiin vain, että meininki jatkuisi huolimatta jostain pikku epäkohdista kuten itänaapurin käsiin hajonneesta taloudesta, tai sukulaiskansojen itsenäisyyshaaveista.

Vastaavasti, nyt ollaan murskaamassa monen etelän maan julkiset palvelut, jotta voitaisiin pelastaa turhia riskejä ottaneita pankkeja. Taas olemme sokeasti ripustautumassa menneisyyteen, taas ovat päättäjät pakoilemassa vastuuta isompiensa selän takana, ja taas se toimii tosi hyvin.

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Nopeasti tähän tilanteeseen tultiin. Odotin, että ensin eurojärjestelmää yritettäisiin ihan oikeasti korjata jotenkin, mutta ilmeisesti keinoja tai kykyä ei vain ole.

Mutta mitenpä olisi vain Suomen ero EMU:sta, EVM:stä ja ERVV:stä, säilyttäen kuitenkin euron maksuvälineenä? Olisi halpa raha hetken päästä, parantaisi vientiä, ja todennäköisesti luottoluokituksemmekin säilyisi euromaista pisimpään.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Hautakangas, tervetuloa reaaliteettien maailmaan. =)

Olen joitakin kertoja maininnut sen, ettei markkinatoimijoita kiinnosta tuleeko joku pankkivalvontainstituutio joskus 5, 10 tai 50 vuoden sisällä. Ei niitä kiinnosta sanottiinko millä korostavalla sanalla koordinoitujen toimien tärkeyttä.

Niitä kiinnostaa kuka maksaa nämä nyt olevat laskut, vai joudutaanko ne alaskirjaamaan. Ja jos joudutaan, niin kenelle nalli napsahtaa?

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

...ja tähän, rakas ystäväni, ne eivät halua vastata, koska

1) ei niistä mitään tappiota tuu!!1!! (vrt. Rehn-indikaattori)

2) muut takaa (ketkä, missä kunnossa ne ovat, kuinka paljon, millä ehdoilla)

3) oho. Poikkeustapaus, sori. Ei tapahdu enää.

4) sori, meidän pitää alkaa lähtee tästä.

Tulee mieleen kun pikkupoikana näin kadun toisella puolella olevan Alkon, jossa old skool-rappioalkoholistille ei myyty, joten herra laittoi hakumiehen asialle. Hakumies kävi kaupassa, ja lähti kävelemään omille teilleen. Toimeksiantaja huusi perään heikolla äänellä "hei, älä mee", mutta ei se mitään auttanut. Lopulta pää kumarassa päähenkilö kääntyi ja lähti laahustamaan toiseen suuntaan. Sinne meni viimeiset markat, krapula oli varmasti kova eikä muutenkaan ulkoasun perusteella kesästä huolimatta elämä ollut ihan nastaa. Näinkö meillekin käy?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Näin. Ja mikäli selkeää vastausta ei tule, on sopivampaa odottaa pahinta.

Bridgepiireissä sanovatten: "When in doubt: pass."

EDIT: Ja sitten vastaus eurokohkaajilta on: shorttikielto. :D

"Mix markkinat ei luota meihin?" Tulee taas itselle mieleen ne Suosikin teinipalstan Q&A:t, joissa oli kysymykset lajille: "En kai mä oo ylipainoinen, vaikka pituutta on pari valovuotta, mutta massaa on jopa toista pikogrammaa?"

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

"Eftervärd, stå här på egen botn, och lita icke på främmande hielp." Kuninkaanportilla on kiveen hakattuna teksti "Jälkimaailma seiso tässä omalla pohjallasi äläkä luota vieraan apuun."

Mitä sanovat tähän Suomi, EU ja globalisaatio? Kestäisikö Suomen kantti? Kuka tulisi perässä? Euro menisi, mutta EU-jäsenyys jäisi? Karjalaisten sanoin "Säkkijärvi män, mut polkka jäi!"

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

1.8. kaksi vuotta sitten aloitin tekemään hernerokka-selvitystä, jossa oli määrä ratkaista kysymys:
Kuinka hernerokkapurkki-hinnat kasvavat suhteessa HEX-indeksiin? Kuitit minulla on jäljellä ja ne on suojattu auringonvalolta.

Nyt kun himaan pääsen, ehkä pe tai la pitää soittaa kaverit läpi, jos jollakin olisi aikaa ja halua käydä minun kanssani samat kaupat kuin 2010: S-market, K-supermarket, Valintatalo ja Lidl.
Saan kuun alussa KELAlta taas sen 540 €kkulia, josta käyn neuvottelua vaimoni kanssa, josko voisin ostaa satasella hernerokkapurkkeja?
Uskon että ne ovat hyvinkin arvokkaita vaihtareita jonain päivänä.

Esim. minä siirryn kokonaan hernerokkaveloitukseen kun pääsen eläkkeelle ja voin perustaa T:mi Pimee Duuni-firman:
Puutyöt, roskisdyykkauskurssit, tietsikkapuhdistus ja korjaus: 1 Heropu (hernerokkapurkki)/tunti
Lähetän sitten tyhjät purkit verottajalle ja kait ne jotain rahaa saa metallista?

Pitää nyt ruveta kirjoitteleen Berlusconin jälkeläisille ja Espanjan kunkulle "Koettakaa ny' prkl kestää kunnes mun KELA-fyffet tulee - ettei 'heropu' hyppää puolväliä taivasta."-kirjeitä.

Henry

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Hmmm. Hyvä pointti, kun ymmärtäisi, mihin sen pointin kärki tähtää. Ketä vastaan on smäidäröity, joka ei ole syyllinen mihinkään? Mielelläni kuulisin tämän, koska sellainen touhu on omaa moraaliani ja erityisesti tämän Puheenvuoron moderointiperiaatetta vastaan.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Aaah ymmärsin tempuksen väärin. Mielestäni kriisi on aktualisoitunut jo iät ja ajat sitten, ja tämä on sitä minulle paristakymmenestä valuutta- ja velkakriisistä tuttua teatteriesitystä ennen kapitulaatiota. Tarkoitit siis, että kun housuunpissiminen on ohi ja tulee kylmä, pidettäisiin edes silloin järki kädessä.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Minusta olisi vain ollut suotavaa, että se järki olisi pidetty jo aiemmin kädessä. Mutta kun ei.

Käyttäjän Tapio Rantanen kuva
Tapio Rantanen

Kypsää pässinlihaa, vaan miten saada hallitus ja eduskunta käsittämään? Suomen kannattaisi hyödyntää ensieroajan etu. Kustannukset tulevat olemaan aivan toista luokkaa, jos roikutaan mukana ja annetaan lypsyn jatkua vääjäämättömään euron totaalihajoamiseen asti.
Järkevien ratkaisujen esteenä oleva kasvojen menetyksen pelko tulee käymään kansalle kalliiksi.

Käyttäjän jhuopainen kuva
Juhani Huopainen

Tuosta tulikin mieleen: rätäsin pari poimintaa kotimaisesta mediasta (sivun alalaidassa:
http://morelivers.blogspot.fi/2012/07/24th-jul-us-...

Toimituksen poiminnat