*

jhuopainen Pimeää pelottelua ja populismia jo vuodesta 2011.

Yksityistäminen

Yksityistäminen etenee määrätietoisesti

Terveyspalvelujen yksityistäminen etenee useilla rintamilla. Jopa vähäpätöisiltä näyttävät yksittäiset linjaukset voivatkin yhdessä osoittautua mittavaksi yksityistämisprojektiksi.

Ensinnäkin kuntien talous on ajettu kuralle valtionosuuksia leikkaamalla sekä lisäämällä kuntien velvollisuuksia. Tämä on pakottanut kuntia ulkoistamaan palvelujaan. Neljän Meri-Lapin kunnan päätös ulkoistaa terveydenhoitonsa terveysjätti Mehiläiselle on miljardin euron ulkoistus.

Helsinki ei voi olla eduskunnan pikkuparlamentti

Helsingin kaupunginvaltuuston tämänviikkoinen kokous muistutti eduskunnan täysistunnon Sote-debaattia. Monituntisen käsittelyn jälkeen äänestimme kuitenkin vain siitä, mitä mieltä kaupunki on hallituksen esityksestä valinnanvapauslaiksi.

Valinnanvapaus on yksi komponentti jo kymmenennen tuotantovuoden yli venyvää sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta. Koko uudistuksen keskeisin tavoite on parantaa ihmisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuutta ja hillitä niistä aiheutuvien kustannusten kasvua.

Go on the bee is proceeding

Mehiläinen avasi Oulun keskustaan terveysaseman ja lehdistö on hyökännyt sitä vastaan. Mikä maksaa? Tarjotaan vaihtoehto ja sitä yritetään vyöryttää olemattomiin. Eihän tyhmä ole hän joka pyytää, vaan hän joka maksaa.

Siikalatvalle Mehiläisen palvelurakenne on tuottanut reilun säästön entiseen ja nyt lehdistö otsikoi, että Oulu muka saa maksaa. Jos Siikalatvan esimerkki pitää paikkansa, niin Oulu hyötyy, eikä maksa. Ei siis maksa niin paljoa kuin nykyisin maksaa.

Valinnanvapautta

”Valinnanvapaus”, suomennettuna palvelujen altistaminen omistajaluokan välistävedolle, on absurdi näyttö siitä, miten ideologiaa syötetään kuin käärmettä pyssyyn niin että siinä Pirkkalan monistekin kalpenee – sehän koski vain yhtä kuntaa, yhtä ainetta ja yhtä luokkatasoa, ”valinnanvapaus” koskisi kaikkia suomalaisia.

 

Rautatieliikenteen yksityistämisestä

En ole juurikaan käyttänyt junaa tai linja-autoa liikkumiseen viimeisinä vuosikymmeninä.   Oma auto on tuntunut välttämättömältä sijoitukselta ja sitäpaitsi elämänlaatua parantavana asiana ylivoimaisen tärkeänä hankintana. Toisaalta, jos on ollut jonkinlainen oma autonrisa käytössä, niin mikään julkinen kulkuneuvo ei ole tuntunut edulliselta vaihtoehdolta.

Raha on kansan vihollinen

Raha on tänä päivänä välttämättömyys. Ei ehkä silloin jos keskittyy vain hengissä pysymiseen mutta mikäli tahtoo pysyä osana yhteiskuntaa ja alistua normeihin kuten vaatteiden käyttöön, terveydenhuoltoon ja monipuoliseen ravitsemukseen, on raha melkeinpä ensimmäinen edellytys. Mikäpäs siinä, raha on käytännöllistä, sen arvo on periaatteessa universaali ja teoriassa helposti mitattavissa. Raha on myöskin kaikkien saatavilla. Ei tarvitse nylkeä oravia tai haihduttaa kuutiotolkulla merivettä saadakseen tarvitsemansa. Ei...

Voiko koko valtion yksityistää?

Keskusta vetoisella hallituksella on ollut kova kiire yksityistää kansallisomaisuus. Viimeisimpänä sankaritekona mainittakoon toimet rautatieliikenteen yksityistämiseksi. Kuten myöhemmin Ministeri Berner itse totesi, on myynnistä keskusteltu ulkomaalaisten toimijoiden kanssa ja jos vanhat merkit pitävät paikkansa on rautatieliikenne siirretty ulkomaille veronsa maksavien yritysten omistukseen.

 

Valtion rautatiet

Junailu halutaan yksityistää.  Voisiko jotenkin yksityistää myös  veroineni maksama  ratojen hoito, jotta todella edullisesti matkailisimme?

Vihreät yliarvioivat kannatuksensa - Hallituksen tukeminen voi tulla kalliiksi

Hiljaisuus on ohitse.

Ministeri Anne Berner (kesk.) tunnusti viimein, mitä hän on touhunnut menneen kevään ja kuluvan kesän aikana. Hallitus on päättänyt myydä osan valtion raideliikenteestä.

Kaupalle kasvonsa antaneen liikenne- ja viestintäministeri Bernerin mukaan raideliikenteen rahoituksesta tulee entistä läpinäkyvämpää, jos junaliikenne kilpailutetaan.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä